Kaybettiklerimiz: Nagisa Oshima

haber seçki

Dünya sinemasının en cesur ve önemli yönetmenlerinden birini bugün kaybettik. Birçoklarına göre “yaşayan en büyük yönetmenlerden” biri olarak gösterilen, uzakdoğu sinemasının en iyileri arasında ismi daima anılan Oshima, uzun süren akciğer rahatsızlığı sonucunda hayata gözlerini yumdu.

Oshima, öğrenim yaşamında daha çok işin teknik kısımlarıyla ilgilenen bir gençti. Okulu bitirdikten onra Shochiku isimli prodüksiyon kuruluşunda işe başladı ve kısa sürede yeteneklerini keşfederek ve kanıtlayarak yönetmenliğe adım attı. İlk filmi A Town of Love and Hope 1959’da gösterime girdi.Nagisa-Oshima b

1960’la beraber Cruel Story of Youth, The Sun’s Burial ve Night and Fog in Japan gibi önemli filmlere imza attı. Oshima bu filmlerde solu ve sosyalizmi eleştiriyor, oklarını aynı zamanda sağcı ve milliyetçi kesimlere de gönderiyordu. Bu durum iki kesim tarafından da dışlanmasına ve kendi yapım şirketini kurmasıyla sonuçlandı. 1960’lı yıllar japon sinemasına yön veren filmleriyle geçti. The Catch’le yabancı düşmanlığı üzerine gözlemlerini usta bir şekilde sinemaya taşıdı. 1967’de Band of Ninja ile mangayı sinemaya ustalıkla taşıyan yönetmenlerden biri oldu.

1968’de çektiği Death by Hanging, Nagisa Oshima’nın ırkçılık, önyargılar ve yabancı düşmanlığı üzerine çarpıcı gözlemlerde bulunduğu diğer bir filmdir. Yine aynı yıl Diary of a Shinjuku Thief ile radikallik ve cinsellik arasındaki ilişkiyi inceledi. 1976’da çektiği In The Realm of Senses, her yönüyle bir başyapıt sayılır. Özellikle cinselliğe karşı sınırları yıkan duruşu uzakdoğu sinemasının bugünkü cesur haline ulaşmasını sağlayan filmlerden biri olmasını sağlamıştır. 1978’de çektiği Empire of Passion, yine aynı başarıyı tekrarladığı filmlerden biri oldu.

1983’te David Bowie ve genç Takeshi Kitano ile çektiği Merry Christmas Mr. Lawrence yönetmeni kült isimler arasına soktu. 1986’da Charlotte Rampling ile Max, Mon Amour’u çekti. Sinemasız geçen ve genel olarak genç sinemacılara yardım ettiği 13 yılın ardından 1999’da son filmi Taboo’ya imza attı.

Oshima, tek yönlü bir yönetmen değildi. Belgesel sinemasına önemli eserler verdi. Film teorisyeniydi. Yaptığı TV programlarıyla Japonya’da yaşanan feminist hareketlenmenin de önemli isimlerinden biri oldu.

Tagged