Merve Dizdar ve Evrensel Folklorumuz Mansplaining

Görüntünün Akışı Manşet

Yeteneğinden sual olunmaz oyuncumuz Merve Dizdar, prömiyerini Cannes Film Festivali’nde yapan, Nuri Bilge Ceylan’ın son filmi Kuru Otlar Üstüne’nin de başrol oyuncularından. Bir NBC filminde yer almanın öyle ya da böyle karizması şöyle dursun, festivalin En İyi Kadın Oyuncu ödülüne de aday gösterilen Merve Dizdar, sevdiklerine sadece aday olmaktan bile nasıl büyük bir mutluluk duyduğunu anlatırken, bir de üstüne ödülü almasın mı! Ödülün sahibi olduğunu öğrendiği an, birkaç milisaniye için gerçeklikle bağı kopuyor gibi, bunca büyük bir hayalin artık gerçeğin ta kendisi olmasını gözlerimizin önünde metabolize ediyor. Sonra sahneye çıkıyor ve tüm kızkardeşlerinin sinüslerine dolan kısa konuşmasını yapıyor. (meraklısı için bkz: youtube)

Buraya kadar her şey güzel, her şey susadığımız gibi.

Sonra bir bakıyoruz, duydukları bu haberle mutlu olmak yerine, toksik erilliğini kadınlara bitmeyen dersler verme yolunda akıtan kimi erkekler peş peşe sıralanmış. Birbirinden ezik tavsiyelerde bulunuyorlar gıyabında Merve’ye. Kıyafetinin detaylarından tutun, konuşmasına, duraklamalarına, metnin içeriğine, ezberine, artık allah ne verdiyse, faydasız önerilerini sanki hayatın sırrını bedavaya verirmiş gibi cömertçe sıralıyorlar.

Mutluluk hüzünle birleşip boğazlarına hiç oturmamış, zaman mekan algısına tutunmanın zorluğuyla karşı karşıya kalacak heyecanları hiç yaşamamış bomboş adamlar, hiçbir vasıfları olmayan konularda atıp tutuyorlar yine bir kadının etrafında. Neyse ki Hazal Kaya’nın daha önce en âlâsından yapıştırdığı gibi yapıştırıp geçiyoruz artık cevabı:

“Senin fikrinin ne önemi var vasat herif?”

Sevinç gözyaşları için teşekkürler Merve Dizdar.

Konuk Yazar: Işıl Ö

Tagged